Podróżowanie po Kubie- środki transportu

Podróżowanie po Kubie – autobusy dla turystów

Z tego, co mi wiadomo, są 3 firmy z autokarami dla turystów: wspomniany wcześniej Viazul, Transtur i Transgaviota. I to by była cała moja wiedza na ten temat. Żeby podróżowanie po Kubie było tanie trzeba jak najbardziej ograniczać środki transportu dla turystów.

Transturem i Transgawiotą nie miałam przyjemności jechać i nawet nie wiem na jakiej zasadzie działają. Możliwe, że wożą tylko gości hotelowych lub zorganizowane wycieczki.
Viazulem jechałam z lotniska do Matanzas- trafiło się, że akurat było miejsce bez wcześniejszej rezerwacji (Nasza historia- przylot). Na lotnisko już mi się jednak nie udało dostać za pomocą tego środka transportu, bo za późno chciałam zarezerwować bilety (dzień przed wylotem) i od burkliwego pana w okienku dowiedziałam się tylko, że autobus jest „full”.

Podróżowanie po Kubie Transtur Podróżowanie po Kubie Transgaviota

Podróżowanie po Kubie – taxi collectivo

Taxi collectivo to wygodny sposób podróżowania, chociaż jeden z droższych.

My w sumie podróżowaliśmy w ten sposób 3 razy (co opisałam dokładniej w zakładkach dotyczących konkretnych etapów podróży).
Pierwsza przygoda miała miejsce na trasie do Pinar del Rio- sami szukaliśmy transportu i próbowaliśmy się targować, ale jako świeżakom, nie poszło nam to najlepiej. Za drugim razem mieliśmy transport umówiony przez właścicielkę casy, w której mieszkaliśmy i tu cena nie podlegała negocjacji. Za trzecim razem, bardziej dzięki szczęściu niż doświadczeniu, dostaliśmy się z Matanzas do Varadero za cenę dla Kubańczyków.

Najczęściej koszt taxi collectivo dla turystów to ok. 3 CUC więcej niż Viazul, ale jak będziecie mieć szczęście (tak jak my na trasie do Varadero), to uda Wam się przejechać za cenę dla Kubańczyków, która jest o połowę niższa niż Viazula.

Taxi collectivo to taksówka „zbiorowa”.
4-9 osób (w zależności od wielkości samochodu), mających wspólny cel podróży, zbiera się razem i robi zrzutę. Taksówkarz określa cenę za trasę, a pasażerowie dzielą ją na ilość osób i każdy płaci swoją część.

Jest to wygodny i szybki sposób podróżowania na większe odległości. Dziennie lokalnym transportem można robić około 200 km. Jednakże trasy 500 km w jeden dzień nie uda się pokonać w ten sposób i tu może pomóc taxi collectivo, zwłaszcza jeśli nie ma miejsca w Viazulu.

Podróżowanie po Kubie taxi collectivo

Taxi collectivo na 9 osób (E)

img_1023

Jedziemy taxi collectivo, a przed nami local transport (E).

 

Podróżowanie po Kubie – local transport

Transport lokalny dzieli się na:

Omnibusy

którymi teoretycznie nie wolno jeździć turystom. Teoretycznie, bo do miejskich czasem udaje się obcemu wpakować (jak nam w Matanzas), ale do międzymiastowych nie chcą turystów wpuszczać.
Nie wiem, czy kosztują tyle, co inne miejskie autobusy, bo w zamian za to, że kierowca przymknął oko na fakt, że nie jesteśmy Kubańczykami, nie wydał nam reszty.
Niestety nie mam dobrego zdjęcia omnibusa 🙁

Podróżowanie po Kubie omnibusy

Terminal omnibusów od tyłu (E).

-Zwykłe miejskie busiki

(czasami jeżdżące też między blisko położonymi miejscowościami). Za przejazd tym środkiem transportu płaci się 1 CUP (chyba, że będzie to firma prywatna, które zdarzają się już na Kubie- wtedy koszt może sięgać 5 CUP).

dsc_0449

Busik w Pinar dle Rio (B)

Guagua

zwana przez Kubańczyków łała. Są to ciężarówki przerobione do przewozu ludzi- mają „dziury” jako okna i ławki po bokach w środku paki. Czeszka, z którą rozmawiałam, powiedziała, że wyglądają jak samochody do przewozu zwierząt (coś w tym jest). Jeżdżą wolno (ok. 40-50 km/h) i na niezbyt długie dystanse, a poza tym zatrzymują się w każdej wiosce po drodze. Jadąc w ten sposób z Trynidadu do Santa Clary musieliśmy się 2 razy przesiadać (a i tak mieliśmy szczęście, że skończyło się tylko na 3 pojazdach). Podróż (ok. 200 km) trwała jakieś 6 godzin (od 8 rano do 14 popołudniu). Za to kosztowała 40 CUP za osobę (czyli niecałe 7 zł) zamiast 8 CUC za Viazula (32 zł).

img_1113guaguavaradero

Podróżowanie po Kubie guagua

Zdjęcie nr 1- guagua z Trinidadu do Sancti Spíritus (E). Zdjęcie nr 2- guagua na postoju w Varadero (E). Zdjęcie nr 3- guagua z Trinidadu do Sancti Spíritus- wnętrze (B).

Autostop

który na Kubie jest właściwie „obowiązkowy”. Ponieważ brakuje autobusów itp. osoba jadąca samochodem, mająca wolne miejsce, powinna zabrać ze sobą inną osobę, która udaje się do tej samej miejscowości.
Autostop można łapać samemu (zwłaszcza na krótkich dystansach) lub jeśli wybieracie się gdzieś dalej, poprosić o pomoc „amarillo”. Jest to człowiek ubrany na żółto, który stoi przy wylotówkach i pomaga w zorganizowaniu transportu.
Kierowcy widząc machających turystów bardzo chętnie się zatrzymują. Niestety większość rzuca jakieś horrendalne kwoty za podrzucenie. Jeśli machasz, ktoś się zatrzymuje, mówisz dokąd jedziesz, on kiwa głową, zaprasza, żeby wsiąść i nie rzuca od razu ile CUC będzie to kosztować, to właśnie jest prawdziwy autostop i takim można jechać. Wysiadając dajesz (w CUP) ile uważasz za stosowne.
My autostopem w sumie jechaliśmy dwa razy: w Trinidadzie (ok. 12 km na plażę Ancun) i w Varadero.

Podróżowanie po Kubie amarillo

Przystanek z „amarillo” (po prawej) (E).

Pociągi

na Kubie jeżdżą rzadko i właściwie zawsze niezgodnie z rozkładem. Turyści płacą 24x więcej niż Kubańczycy- jeśli Kubańczyk płaci 10 CUP, to turysta musi dać 10 CUC. Biletu nie można kupić wcześniej jak godzinę przed odjazdem. Żeby kupić bilet, trzeba mieć paszport (Kubańczycy dają dowód osobisty).
Chcąc wypróbować wszelki możliwy środek transportu, postanowiliśmy jechać pociągiem z Santa Clara do Matanzas (podobno miało to być wyjątkowo dobre połączenie, hmm…).  Pociąg przyjechał 3 godziny opóźniony, a następnie postał jeszcze pół godziny na stacji. Planowane ok. 200 km jechaliśmy 3,5 godziny. Jeśli się spieszycie, to pociągu nie polecam tym bardziej, że właściwie kosztuje tyle, co Viazul (który jeździ w miarę zgodnie z rozkładem).

Podróżowanie po Kubie pociąg

Pociąg (B)

Podróżowanie po Kubie pociąg wnętrze

Wagon (E)

Podróżowanie po Kubie bilety na pociąg

Bilety (E)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *